top of page

LAPRUGÓ RAKTÁRÁRUHÁZ - Törökbálint

Frissítve: márc. 26.

Ha szeretne most laprugót választani járművéhez, néhány egyszerű lépésben itt megteheti:



Amit a laprugókról, rugókötegekről, rugólapokról tudni érdemes.

Laprugó Outlet raktár - Törökbálint

Milyen szerepet töltenek be a járművek laprugói?


A laprugó többfunkciós alkatrészként működik a jármű felfüggesztésében. Legfőbb feladata a tengely (híd) és az alváz összekapcsolása, ezáltal elengedhetetlen a jármű stabilitása és irányíthatósága szempontjából. Ha a laprugó – különösen a fő rugólap – eltörik vagy hiányzik, a tengely nincs megfelelően rögzítve az alvázhoz, ami szélsőséges esetben a tengely elmozdulását eredményezheti, veszélyeztetve ezzel a jármű irányíthatóságát.

A laprugó emellett biztosítja a tengely helyes pozícióját. Ha a laprugó méretei eltérnek, vagy az egyik oldalon más méretű rugó található, a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, ami negatívan befolyásolhatja a jármű menettulajdonságait. Ez fokozott gumikopáshoz és egyenetlen kormányzáshoz vezethet.


A felfüggesztés rendszerének főbb elemei:

  • Laprugó

  • Lengéscsillapító

  • Felütközésgátló

  • Stabilizátorrúd (modell- és terhelésfüggően)

Ezek az alkatrészek együttesen biztosítják az optimális úttartást, stabilitást, valamint a rakomány és az utasok kényelmét.


Hol használják leggyakrabban a laprugókat?


  • Nehézteherautók és pótkocsik: A járművek 60–70%-ában laprugó található, ezek nagy része parabolikus kivitelű.

  • Könnyű haszongépjárművek (7 tonnáig): Az esetek 90%-ában a hátsó tengelyen, 10–20%-ban pedig az első tengelyen is alkalmazzák.

  • Pickup-ok: A legtöbb márka hagyományos trapézrugókat használ a hátsó tengelyen.


Miből készülnek a járművek laprugói?


A modern európai járművek laprugói jellemzően a következő rugóacélokból készülnek:

  • 51CrV4: 0,51% szén, 1,1% króm, 0,2% vanádium – főként parabolikus laprugókhoz.

  • 55Cr3: 0,51% szén, 0,7% króm, 0,7% mangán – hagyományos laprugókhoz.


Mi okozhatja a járművek laprugó törését?


A laprugók törését számos tényező befolyásolhatja:

  • Mikrorepedések a gyártás vagy mechanikai sérülések következtében.

  • Zárványok az acélban, melyek gyengítik az anyagot.

  • Nem megfelelő hőkezelési eljárás.

  • Dekarbonizáció, amely során az acél elveszti széntartalmát.

  • Korrózió, például felületkezelési hiányosságok miatt.

  • Túlterhelés és extrém útviszonyok.

  • Gyártási hibák vagy tervezési kompromisszumok.


Biztonságos-e tovább közlekedni törött laprugóval?


A döntés hat tényezőtől függ:

  1. A törés helye a rugón.

  2. A laprugó szerkezete (egy lap vagy több).

  3. Melyik lap tört el a rugókötegben.

  4. A jármű terheltsége.

  5. Van-e stabilizátorrúd.

  6. A kockázatvállalás mértéke.

Amennyiben a fő rugólap sérült, különösen az első rögzítési pont és a tengely között, azonnali javítás szükséges, mert a jármű irányíthatatlanná válhat. Ha másodlagos rugólap sérült, korlátozott ideig lehetséges a használat, de csak kis terheléssel és fokozott óvatossággal.


Lehet-e hegesztéssel javítani a laprugót?


Bár a rugóacélok hegeszthetők, a folyamat megváltoztatja az anyag szerkezetét, csökkentve annak tartósságát. Ezért a hegesztett laprugó rövid időn belül ismét eltörik.


Milyen egyéb problémák fordulhatnak elő a laprugókkal?


  • Elgyengülés: Idővel a laprugók veszíthetnek rugalmasságukból, ami a jármű megereszkedését okozhatja.

  • Nyikorgás: Az elhasználódott gumiperselyek vagy kopott alkatrészek kellemetlen zajokat eredményezhetnek.

  • Kemény rugózás: Üresen használt járművek esetén a laprugók túlzott keménysége kényelmetlenséget okozhat.


Hogyan válasszuk ki a megfelelő laprugót?


Webáruházunk négy módot kínál a megfelelő laprugó kiválasztására:

  1. Cikkszám alapján: A pontos azonosításhoz érdemes a rugóba kovácsolt vagy felfestett számot használni.

  2. Járműadatok alapján: A gyártási év és a VIN-szám megadásával pontosan meghatározható a megfelelő alkatrész.

  3. Méretadatok szerint: A rugólapok száma és méretei alapján is beazonosítható a megfelelő laprugó.

  4. Egyedi mérés alapján: A hossz, szélesség és íveltség megmérése segíthet a választásban.


Párban kell cserélni a laprugókat?


Bár a legtöbb vásárló nem párban cseréli a laprugókat, egyes esetekben indokolt lehet:

  • Ha a jármű régi, és a másik laprugó már elhasználódott.

  • Ha hosszabb ideig törött rugóval használták, ami a másik oldali rugó feszességét is befolyásolhatta.

  • Ha egy


Kicserélhetem saját magam a járművem laprugóját?


A laprugó cseréje nem feltétlenül igényel speciális szaktudást, de megfelelő tapasztalat és szerszámok nélkül rendkívül időigényes és nehézkes lehet. A munkafolyamat során többféle eszközre van szükség, emellett a járművet biztonságosan fel kell emelni és rögzíteni. Blogunkban oktatóvideókat talál a laprugó cseréjének lépéseiről.


A rugókengyelek megfelelő meghúzása – miért fontos?


A rugókengyelek biztosítják a laprugók szilárd rögzítését a tengelyhez, így kulcsszerepet játszanak a felfüggesztés biztonságában. Ezeket a csavarokat meghatározott nyomatékkal kell meghúzni a jármű gyártói előírásai szerint. Ha az eredeti nyomatékérték nem elérhető, az általunk forgalmazott, 10.9-es acélminőségű rugókengyelekhez az alábbi nyomatékokat ajánljuk:


  • M8: 35 Nm

  • M10: 75 Nm

  • M12: 130 Nm

  • M14: 200 Nm

  • M16: 315 Nm

  • M18: 440 Nm

  • M20: 610 Nm

  • M22: 830 Nm


Fontos, hogy ezek az értékek száraz, olaj- és zsírmentes menetfelületekre vonatkoznak. Ha a menet kenve van, a nyomatékot 10-15%-kal csökkenteni kell. Az anyákat az első 1.000–5.000 km után ajánlott újrahúzni a biztonság érdekében.


Légrugók és egyéb megoldások a laprugók megerősítésére


Laprugó erősítő szettek

A jármű hátsó süllyedésének csökkentése érdekében kiegészítő rugólapok helyezhetők a meglévő laprugók alá vagy a rugókötegbe. Ehhez hosszabb rugókengyelekre és egyéb rögzítőelemekre van szükség, amelyek elérhetők erősítő szettjeinkben.


Laprugó erősítő szett
Laprugó erősítő szett

Segédrugó szettek

Alternatív megoldásként a progresszív karakterisztikájú gumirugós segédrugók besegítenek a gyári laprugóknak a terhelés felvételében. Ezek a rendszerek csökkentik a jármű hátsó részének süllyedését és ingadozását, miközben a komfortos rugózás üres terhelés esetén is megmarad.

Szintező segédrugó szett
Szintező segédrugó szett

Kiegészítő légrugórendszerek

A kiegészítő (segéd) légrugók a hátsó tengelyhez csatlakoznak, és sűrített levegővel állíthatók, lehetővé téve a jármű magasságának szabályozását. Ez különösen hasznos lakóautók, kisteherautók és pickupok esetén, ahol a terhelés gyakran változik. A rendszer kezelőpanellel és kompresszorral is vezérelhető, így menet közben is könnyedén alkalmazkodik az útviszonyokhoz és a terheléshez.

Légrugós rendszereink minden szükséges tanúsítvánnyal rendelkeznek, biztosítva a járművek stabilitását és kényelmét akár nehéz körülmények között is.


Segéd légrugó rendszer
Segédlégrugó rendszer

Miért a LAPRUGÓ OUTLET?


1.) Megbízható gyártóként több mint 4000 különféle laprugót és rugólapot kínálunk raktárról, közvetlenül a gyártótól, a legkedvezőbb áron.


2.) Gyors kiszállítás: Termékeinket 12-14 órán belül eljuttatjuk az ország bármely pontjára.


3.) Hosszú távú garancia: Termékeinkre 2–5 év garanciát vállalunk, mert biztosak vagyunk a kiváló minőségben.


4.) Egyszerű rendelés: Ha ismeri a keresett laprugó cikkszámát, webshopunkban azonnal leadhatja rendelését.


5.) Szakértői segítség: Ha nem biztos a cikkszámban, elegendő megadni a jármű adatait, és mi beazonosítjuk a megfelelő laprugót, majd ajánlatot küldünk.


6.) Széles választék: A szabványos laprugók mellett megerősített laprugókat, erősítő szetteket, segédrugókat és kiegészítő segédlégrugókat is kínálunk.


Várjuk hívását a 06 1 353 9620 telefonszámon, munkanapokon 8.00 - 19.00 óra között vagy ha szeretne most laprugót választani járművéhez, itt teheti meg:



Címünk: Laprugó Outlet, 2045 - Törökbálint, Tópark utca 9


Laprugó gyártás

Laprugó, rugóköteg, rugólap raktár

Laprugó Outlet




 
 
 

Comments


bottom of page